• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Rozpocznij kurs nurkowania 17.06 lub 24.06.2019 w Warszawie

 

Zadzwoń: 504 16 20 14


Galeria Underwater.pl - Wrak MS Hamburg - Norwegia, Lofoty



MS Hamburg - to niemiecki statek fabryka (fish factory), który był wyposażony w odpowiednie urządzenia do produkcji gliceryny z tłuszczu rybnego. Wówczas była ona wykorzystywana przez Niemców do produkcji amunicji, a MS Hamburg zapewniał to bez konieczności powrotu do portu. Stalowy parowiec został zwodowany w 1911 roku pod nazwą MS "Emir" przez Bremer Vulcan, Vagesack w Niemczech. Skrót MS oznacza "Motor Ship". Nstępnie kilkakrotnie zmieniano mu nazwę: MS Pallander, MS Sunheath, MS Ilmar i ostatecznie MS Hamburg. Statek został zatopiony 4 marca 1941 roku w porcie Svolvaer, na wyspach Lofoty w Norwegii za kołem podbiegunowym podczas zakończonej sukcesem alianckiej operacji znanej pod nazwą "Claymore Operation". Była to pierwsza tego typu akcja za kołem podbiegunowym przeciwko okupantowi, w której udział brały wojska brytyjskie i niewielkie oddziały armii norweskiej. Podczas tej operacji zniszczono 11 startegicznych niemieckich obiektów, wzięto do niewoli 225-ciu niemieckich żołnierzy i 15 kolaborantów. Na pokładzie traulera "Krebs" zidentyfikowano i zarekfirowano kody niemieckij "Enigmy", które później przysłużyły się do złamania niemieckiego szyfru oraz zatopiono 9 jednostek w tym obok MS Hamburg podobny - MS Mira, która spoczywa na głębokości około 44 m odwrócona do góry dnem. MS Mira to bardzo atrakcyjny wrak na Lofotach odwiedzany do dzisiaj, niemniej jednak aby na nim nurkować trzeba wynająć lokalne Centrum Nurkowe, gdyż do wraku nie ma dostępu z brzegu. Straty własne to postrzelony jeden oficer brytyjski, który przypadkowo sam strzelił sobie w udo. Podobno po zakończeniu "Operacji Claymore" porucznik R. L. Wills wysłał do Hitlera w Berlinie telegram z miejscowości Stamsund na Lofotach cyt.: "you said in your last speech German troops would meet the British wherever they landed. Where are your troops?"

MS Hamburg został dostrzeżony w porcie Svolvear przez niszczyciel HMS Tartar. Wystrzelono w jego kierunku kilka salw, które trafił w część rufową statku. Po tej eksplozji załoga rozpoczęła ewakuację, gdyż statek zaczął tonąć. Aby przyspieszyć zatopienie statku i zapobiec oddaniu w ręce wroga potencjalnych wartościowych materiałów, dwóch członków załogi niemieckiej otworzyło luki balastowe. Statek zatonął po kilku minutach. Całkowity tonaż MS Hamburg to 9780 BRT. Po wojnie prawo do wraku nabyła spółka Anderson & Co.

Do dzisiaj MS Hamburg leży na sterburcie w porcie w Svolvaer na głębokości od 6 m do max 25 m i jest doskonałym wrakiem do eksploracji. Część rufowa jest co prawda doszczętnie zniszczona, jednak śródokręcie i dziób zachowane są w niemal idealnym stanie. Na wraku spotykamy dobrze zachowany, drewniany pokład, wiele różnych kołowrotów, windę kotwiczną z potężnym łańcuchem, itp. Jest wiele pootwieranych luków przez które można łatwo wpłynąć do środka jednostki. Należy zwrócić uwagę, że wrak wewnątrz jest zaporęczowany o czym świadczą zamocowane na zewnątrz grube liny. Wrak zamieszkuje wiele ciekawych zwierząt: rozgwiazdy, zębacze, osłonice, ukwiały. Dostęp do statku jest bardzo łatwy z brzegu, ponieważ leży w odległości około 80 m od lini brzegowej. Jest oznaczony widoczną boją, aby ostrzec wpływające jednostki do portu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Joomla SEF URLs by Artio